Algemene leveringsvoorwaarden Strafrecht & TBS Academie
1 oktober 2022
1. Begripsbepalingen en overeenkomsten
1.1 De Strafrecht & TBS Academie (verder: de Academie) is een apart onderdeel c.q. afdeling van de kostenmaatschap Knoester Van der Hut & Alberts Advocaten, bestaande uit natuurlijke personen en een rechtspersoon. Anders dan Knoester Van der Hut & Alberts Advocaten waarvoor het voeren van een advocatenpraktijk de hoofdactiviteit is, heeft de Academie opleiden als hoofdactiviteit. Knoester Van der Hut & Alberts Advocaten heeft als extra handelsnaam van de maatschap de Academie ingeschreven in de Kamer van Koophandel (KvK 64031594) en zal voor de opleidingsactiviteiten werken met de handelsnaam Strafrecht & TBS Academie.
1.2 In deze leveringsvoorwaarden hebben de navolgende begrippen de volgende betekenis:
Afnemer: de partij met wie de Academie een overeenkomst sluit of aan wie de Academie een offerte heeft uitgebracht waarop deze leveringsvoorwaarden toepasselijk zijn.
Content: de bronnen, in papieren en / of in digitale vorm, alsmede de bij die bronnen horende metadata, waarvan de intellectuele eigendomsrechten berusten bij de Academie of diens licentiegevers en die de Academie aan de afnemer ter beschikking zal stellen in het kader van de verleende dienst.
Dienst: een overeenkomst die is aangegaan voor een bepaalde cursus, congres of andere (educatieve) bijeenkomst of belevenis.
Leveringsvoorwaarden: de onderhavige algemene leveringsvoorwaarden van de Academie.
Overeenkomst: elke overeenkomst die wordt gesloten tussen de Academie en de afnemer waarop deze leveringsvoorwaarden van toepassing zijn.
Schriftelijk: correspondentie c.q. berichtgeving via de post of op elektronische wijze via e-mail en / of het digitale contactformulier van de website van de Academie.
1.3 Op alle overeenkomsten tussen de Academie en haar afnemers zijn deze leveringsvoorwaarden van toepassing. Algemene voorwaarden van de afnemer zijn niet van toepassing op overeenkomsten met de Academie en worden hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen.
1.4 De door de Academie uitgebrachte offertes en aanbiedingen zijn herroepelijk en vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. De inhoud van folders, brochures, advertenties en enig ander (reclame)materiaal (al dan niet elektronisch) bindt de Academie niet. Een aanbiedingsprijs gemaakt in dergelijk (reclame)materiaal is geldig gedurende 30 dagen of zoveel korter als in dat (reclame)materiaal stond vermeld.
2. Aanmelding
2.1 Overeenkomsten met de Academie komen tot stand door het plaatsen van een schriftelijke aanmelding bij de Academie middels het hiertoe bedoelde aanmeldings- of contactformulier op de website van de Academie dan wel middels het zenden van een e-mailbericht aan de Academie met hierin vermeldt de benodigde gegevens voor aanmelding en de schriftelijke aanvaarding van de aanmelding door de Academie.
2.2 De afnemer aanvaardt door zijn schriftelijke aanmelding de onderhavige leveringsvoorwaarden, waaronder de betaalverplichting van het aangegeven tarief c.q. cursusgeld en eventuele overige aangegeven kosten.
2.3 Een aanmelding geldt pas als aanvaard door de Academie nadat dit uitdrukkelijk door de Academie schriftelijk is bevestigd. Na aanmelding via het contactformulier ontvangt afnemer een elektronische ontvangstbevestiging van de aanmelding. Dit geldt niet als uitdrukkelijke aanvaarding van de aanmelding zoals hiervoor bedoeld.
2.4 Voor vrijwel iedere cursus, congres, opleiding of (educatieve) bijeenkomst zal een bovengrens worden vastgesteld van het maximum aantal deelnemers. Aanmeldingen worden behandeld naar volgorde van binnenkomst. Indien de cursus/het congres/de (educatieve) bijeenkomst op het moment van aanmelden reeds vol is, krijgt afnemer daar zo spoedig mogelijk bericht van met de mogelijkheid om op een wachtlijst te worden geplaatst.
2.5 Tussen partijen geldt de inhoud van de aanmelding van de afnemer zoals deze door de Academie is ontvangen. Invoerfouten en andere fouten gemaakt bij de aanmelding komen voor rekening en risico van de afnemer.
2.6 De Academie streeft ernaar uiterlijk twee weken voor de datum van de cursus, opleiding of bijeenkomst de aanvullende informatie en het cursusmateriaal te verstrekken aan afnemer, waarbij tevens reisinformatie en een deelnemerslijst worden verstrekt.
2.7 De door de afnemer bij een aanmelding verstrekte gegevens worden verzameld en opgenomen in het klantenbestand van de Academie en verwerkt conform het privacy statement van de Academie.
3. Annulering
3.1 Op alle overeenkomsten met de Academie met betrekking tot cursussen, congressen, overige (educatieve) bijeenkomsten en / of belevenissen zijn de volgende annuleringsvoorwaarden van toepassing,
a. Tot vier weken voor datum bijeenkomst kan de afnemer schriftelijk annuleren. Als datum van annulering geldt de datum waarop de Academie het e-mailbericht of de brief inhoudende de annulering heeft ontvangen. De afnemer is hiervoor € 95,– exclusief BTW aan de Academie verschuldigd;
b. Bij annulering binnen vier weken voor de datum van de bijeenkomst is de afnemer het volledige tarief c.q. cursusgeld aan de Academie verschuldigd en zal dit in rekening worden gebracht bij afnemer. Het is toegestaan dat de afnemer in dit geval een plaatsvervang(st)er opgeeft voor deelname aan de cursus / bijeenkomst, mits dit ten minste 48 uur voor aanvang telefonisch of via e-mail is gemeld aan de Academie en de Academie hiermee akkoord is gegaan en dit schriftelijk heeft bevestigd aan de oorspronkelijke afnemer en de plaatsvervang(st)er. De oorspronkelijke afnemer blijft in dit geval het tarief c.q. cursusgeld aan de Academie verschuldigd, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
3.2 De Academie behoudt zich te allen tijde het recht voor om in het geval de omstandigheden daartoe aanleiding geven, in congressen, cursussen, opleidingen en overige (educatieve) bijeenkomsten organisatorische en/of inhoudelijke wijzigingen aan te brengen, zoals aangaande het programma, data, tijdstippen en sprekers. De Academie zal de afnemer hiervan steeds zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen.
3.3 De Academie behoudt zich te allen tijde het recht voor in geval van onvoldoende inschrijvingen en/of overige onvoorziene en /of onoverkomelijke omstandigheden congressen, opleidingen, cursussen en overige (educatieve) bijeenkomsten af te gelasten. De Academie zal de afnemer hiervan steeds zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte stellen. Eventueel reeds betaalde cursusgelden zullen in dat geval zo spoedig mogelijk worden teruggestort.
4. Betaling
4.1 Betaling van facturen dient zonder inhouding of korting te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum op de door de Academie in de factuur aangegeven wijze en in de daar aangegeven valuta.
4.2 De betaaltermijnen gelden als fatale termijnen. Bij niet tijdige betaling is de afnemer derhalve zonder ingebrekestelling automatisch in verzuim en is de Academie gerechtigd vanaf de datum van verzuim rente in rekening te brengen van 1% per maand te berekenen over het verschuldigde bedrag.
4.3 Indien de afnemer niet of niet tijdig betaalt, is de afnemer aan de Academie – naast de in artikel 4.2 bedoelde rente vanaf het moment van verzuim – tevens gehouden tot vergoeding van de buitengerechtelijke incassokosten die worden gefixeerd op 15% van de hoofdsom en de verschuldigde rente. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen minimaal € 75,00. De vergoeding voor de buitenrechtelijke incassokosten wordt vermeerderd met de eventueel door de Academie verschuldigde BTW in dat kader. Voor zover de afnemer niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, zullen de buitengerechtelijke incassokosten die de afnemer verschuldigd is gelijk zijn aan de wettelijk maximaal toegestane vergoeding, zoals is bepaald in het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten, en zal deze eerst verschuldigd zijn nadat de afnemer na het intreden van verzuim vruchteloos is aangemaand tot betaling binnen een termijn van 14 dagen.
4.4 De door de afnemer gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten en in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst openstaan, zelfs al vermeldt de afnemer dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
4.5 De afnemer is niet bevoegd tot opschorting of verrekening.
4.6 De Academie behoudt zich te allen tijde het recht voor om zekerheid voor de betaling c.q. vooruitbetaling te verlangen, waarbij nakoming van haar verplichtingen kan worden opgeschort totdat de verlangde zekerheid is gesteld.
4.7 Geleverde content blijft eigendom van de Academie totdat volledige betaling, ook van de in artikel 4.3 genoemde kosten, heeft plaatsgevonden. Het risico van verlies of beschadiging van door de Academie geleverde content gaat op de afnemer over op het moment waarop deze in de feitelijke beschikkingsmacht van de afnemer zijn gebracht.
4.8 De Academie behoudt zich het recht voor om de afnemer het recht op deelname aan de cursus, opleiding, het congres of de overige (educatieve) bijeenkomst te ontzeggen indien de factuur ter zake op het moment van aanvang nog niet (volledig) is voldaan. Afnemer blijft desondanks conform deze leveringsvoorwaarden gehouden tot volledige betaling.
5. Bewijs van deelname
5.1 De afnemer is gehouden zowel voorafgaand aan / bij aanvang van de cursus of bijeenkomst als na afloop zich te melden bij de aanwezige organisatoren van de Academie en een presentielijst te tekenen. Er wordt geen bewijs van deelname verstrekt indien de afnemer de presentielijst niet beide keren heeft ingevuld en ondertekend.
5.2 De afnemer die de cursus, opleiding, het congres of de (educatieve) bijeenkomst volledig heeft bijgewoond, de presentielijsten voor aanvang en na afloop van de cursus of bijeenkomst volledig heeft ondertekend en het verschuldigde cursusgeld volledig heeft voldaan, zal uiterlijk binnen twee maanden na afloop van de cursus of bijeenkomst een bewijs van deelname toegestuurd krijgen op het door hem of haar bij inschrijving opgegeven e-mailadres.
5.3 Het bewijs van deelname vermeldt in elk geval:
- de identiteit van de afnemer;
- de datum waarop de cursus of bijeenkomst heeft plaatsgehad;
- de aanwezigheid van de afnemer gedurende de cursus of bijeenkomst en het aantal uren dat deze heeft geduurd;
- het/de onderwerp(en) dat/die tijdens de cursus of bijeenkomst is/zijn behandeld en door welke docenten het onderwijs gegeven.
6. Klachten/retourzendingen
6.1 Op alle overeenkomsten waarop deze leveringsvoorwaarden van toepassing zijn, is de interne klachtenregeling van de Academie van toepassing. Deze klachtenregeling wordt op verzoek kosteloos toegezonden en is te raadplegen via de website van de Academie.
6.2 De afnemer die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf dient klachten over geleverde producten of diensten en/of bezwaren tegen facturen uiterlijk binnen veertien (14) kalenderdagen na factuurdatum schriftelijk kenbaar te maken aan de Academie, waarbij voldoende duidelijk en specifiek omschreven dient te worden waar de klacht op ziet. Bij gebreke van een dergelijke mededeling vervalt elke aanspraak in dat kader.
6.3 Ingediende klachten of bezwaren schorten de betalingsverplichting van de afnemer niet op.
6.4 Retourzendingen van cursus- of anderszins opleidingsmateriaal worden uitsluitend geaccepteerd indien i) het product gebrekkig is in die zin dat het gebrek de retourzending rechtvaardigt, ii) is voldaan aan het bepaalde in artikel 6.2, en iii) de producten, behoudens het gebrek, onbeschadigd zijn en in de originele verpakking met bekwame spoed – doch uiterlijk binnen drie werkdagen na ontvangst – worden teruggestuurd.
7. Aansprakelijkheid
7.1 De totale aansprakelijkheid van de Academie, uit welke hoofde dan ook, is beperkt tot vergoeding van uitsluitend directe schade tot maximaal het bedrag dat de afnemer aan de Academie heeft betaald (exclusief btw) voor het desbetreffende product of dienst.
7.2 Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
(i) redelijke kosten die gemaakt moeten worden om de prestatie van de Academie aan de overeenkomst te laten beantwoorden;
(ii) redelijke kosten, gemaakt ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de directe schade en/of de aansprakelijkheid van de Academie;
(iii) redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van de directe schade.
7.3 De Academie stelt de door haar uitgegeven informatie uiterst zorgvuldig en naar beste kunnen en weten samen. Evenwel aanvaardt de Academie geen aansprakelijkheid voor schade die het gevolg is van onjuistheid, onrechtmatigheid, onvolledigheid of achterstand in actualiteit van de door haar of door een van haar sprekers of licentiegevers uitgegeven of anderszins bekend gemaakte informatie (in de meest ruime zin des woords). De aansprakelijkheid van de Academie voor dergelijke schade is daarom volledig uitgesloten.
7.4 De afnemer vrijwaart de Academie voor alle aanspraken van derden (inclusief de cliënten c.q. klanten van de afnemer) die verband houden met het gebruik door de afnemer van de uit hoofde van de overeenkomst door de Academie geleverde producten of diensten. De vrijwaring heeft mede betrekking op alle schade en kosten die de Academie in verband met zulk een aanspraak lijdt of maakt.
7.5 De Academie is niet aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit of samenhangend met
(a) het (al dan niet tijdelijk) niet-toegankelijk zijn van een (online) product of content door storing of buitenwerkstelling van apparatuur, programmatuur en faciliteiten die voor het ter beschikking stelling van het (online) product of de content worden gebruikt; of
(b) het gebruik van een digitaal product; of
(c) indien door het intrekken van de aan de Academie verleende licenties of het niet langer beschikbaar zijn van de door de Academie gebruikte bronnen, de Academie de overeenkomst niet kan nakomen.
7.6 De in deze leveringsvoorwaarden genoemde beperkingen van aansprakelijkheid komen te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet van de Academie of haar bedrijfsleiding.
7.7 De in deze leveringsvoorwaarden opgenomen uitsluitingen of beperkingen van aansprakelijkheid en vrijwaringen gelden mede ten gunste van de moedermaatschappij van de Academie, dat wil zeggen de maatschap en de afzonderlijke maten die deel uitmaken van deze maatschap in hun eigen rechtsvorm, de personen die werkzaamheden uitvoeren voor c.q. uit naam van de Academie, alsmede de leveranciers van de Academie (waaronder auteurs en sprekers).
8. Intellectuele eigendomsrechten
8.1 Alle rechten van intellectuele eigendom met betrekking tot de door de Academie uitgegeven werken, informatie op informatiedragers, (digitale) producten en print-outs daarvan berusten bij de Academie, haar licentiegevers en / of haar auteurs en sprekers. Onder intellectuele eigendomsrechten worden mede begrepen auteursrechten, merkenrechten en eventuele rechten ingevolge de Richtlijn 96/9/EG inzake de rechtsbescherming van databanken. Voor zover niet uitdrukkelijk en ondubbelzinnig door de Academie of bij wet toegestaan, mag niets uit de door de Academie uitgegeven publicaties of inhoud van de cursus, opleiding of (educatieve) bijeenkomst op enigerlei wijze openbaar worden gemaakt of verveelvoudigd, waaronder begrepen het opslaan in enig geautomatiseerd bestand.
8.2 Onverminderd zijn aansprakelijkheid jegens de Academie wegens schade ontstaan door de schending van zijn verplichtingen, is de afnemer verplicht van diegene aan wie hij al dan niet tijdelijk en op welke wijze dan ook door de Academie uitgegeven werken ter beschikking stelt, te bedingen dat diegene de in dit artikel genoemde verplichtingen als de zijne aanvaardt en bij wijze van kettingbeding (telkens) aan derden zal opleggen.
8.3 Het is de afnemer niet toegestaan enige aanduiding omtrent auteursrechten, merken, handelsnaam of andere rechten van intellectuele eigendom uit (software)materiaal van de Academie te verwijderen of te wijzigen.
9. Verjaring/verval
Onverminderd artikel 6.2 van deze leveringsvoorwaarden geldt dat elk vorderingsrecht van de afnemer vervalt zodra een periode van drie maanden is verstreken na de dag waarop de afnemer bekend werd of redelijkerwijs bekend had kunnen zijn met het bestaan van het vorderingsrecht en de afnemer de desbetreffende vorderingen niet binnen die periode aan de Academie schriftelijk kenbaar heeft gemaakt.
10. Wijzigingen
Wijzigingen, aanvullingen of veranderingen van een overeenkomst (inclusief deze leveringsvoorwaarden), anders dan conform artikelen 3.2 en 3.3 van deze leveringsvoorwaarden, zijn slechts geldig indien deze schriftelijk zijn vastgelegd en door beide partijen zijn ondertekend.
11. Partiële nietigheid
Indien een bepaling uit een overeenkomst met de afnemer en/of deze leveringsvoorwaarden nietig blijkt te zijn volgens een daartoe strekkend rechterlijk besluit, tast dit niet de geldigheid van de gehele overeenkomst of deze leveringsvoorwaarden aan. Partijen zullen ter vervanging (een) nieuwe bepaling(en) vaststellen, waarmee zoveel als rechtens mogelijk is aan de bedoeling van de oorspronkelijke tekst invulling wordt gegeven.
12. Geschillen en toepasselijk recht
12.1 Op deze leveringsvoorwaarden en alle overeenkomsten waarop deze leveringsvoorwaarden van toepassing zijn, alsmede op de totstandkoming, uitleg en uitvoering van dergelijke overeenkomsten, is Nederlands recht van toepassing.
12.2 Uitsluitend de rechtbank Den Haag zal bevoegd zijn kennis te nemen van enig geschil dat tussen de Academie en afnemer mocht ontstaan ter zake van de totstandkoming, de uitleg of de uitvoering van een overeenkomst met de Academie, en dat niet door middel van de klachtenregeling is opgelost.